4. třída
Učivo pondělí 15. 6. - pátek 19. 6.:
Zadání pro děti ve škole - čtvrtek 18. 6. (doma dobrovolně):
- Z minulého roku už to znáš, 28. lekce je v učebnici sestavena jako hra, tedy: uč. 58-59 Revision: Let´s play a game (Opakování: Zahrajme si hru):
Open your Pupil´s Books at page 58. There is a plan of a game. How many questions are there in the plan?
Make groups from two to four. Take one book, one dice. Throw a dice, read and answer the guestion. Yes - Go on. No - Go back.
Play a game.
Tato dvojstránka je v učebnici navržena jako herní plán. Obsahuje 30 zjišťovacích otázek. Žáci se ve škole rozdělí do skupin po 2-4 (doma stačí dvojice); každá skupina potřebuje učebnici, hrací kostku a figurky jako na hru Člověče, nezlob se.
Hra: házej kostkou, postup o příslušný počet políček; pak přečti otázku, odpověz. Odpovíš-li kladně, postup o políčko vpřed; záporně - o jedno pole se vrať. Vítězí ten, kdo první projde cílem.
Doporučení: před hrou si prosím nacvič čtení otázek; vše si přelož; zkus si odpovědět.
Nápověda: správné krátké odpovědi:
Yes, I can./No, I can´t.
Yes, I am./No, I´m not.
Yes, I have./No, I haven´t.
Yes, I do./No, I don´t.
Povinné zadání pro všechny (ve škole v pátek 19. 6.):
- PS 58/1 - připomeň si názvy různých sportů, podle obrázků zapiš do řádků
- PS 58/2 - upevni si názvy školních předmětů, spoj anglické a české ekvivalenty
- PS 58/3 - vyber z nabídky anglický překlad; poté spojení napiš na volné řádky
- PS 59/4 - nahlas přečti text; samostatně kresli podle zadání; zachovej barevnost
- PS 59/5 - vzpomeň si na velmi důležité časování slovesa to be (být); do vět v průběhovém čase doplň odpovídající tvar am/is/are
- PS 59/6 - v každém rámečku jsou ukryty páry slov, která se rýmují; spoj je barevnými pastelkami
Výsledky sem vložím koncem týdne.
Učivo pondělí 8. 6. - pátek 12. 6.
Úkol pro žáky ve škole (žáci doma dobrovolně):
Otevři si prosím učebnici na str. 62-63, kde se seznámíš s pohádkou bratří Grimmů Jack a stonek fazole - Jack and the beanstalk. Prohlédni si dvojstránku ilustrací. Znáš tuto pohádku?
Přečti si prosím všechna slovíčka této lekce, abys textu dobře rozuměl/a.
Kromě učebnice si prosím otevři i pracovní sešit na str. 62. Podívej se na začátek pohádky - cv. 2. Pusť si tento kousek textu - nahrávka 80: 2x si ji poslechni, doplň vynechaná slova a text přelož. Tak co, opravdu tuto pohádku znáš/neznáš?
Teď pojď na celý poslech, dej si ho alespoň 2x. Text sleduj v učebnici, Zvládneš s pomocí slovíček přeložit celou pohádku?
- k pohádce si ještě v PS vypracuj 63/5, 63/6; když budeš rychlý/rychlá, také úkol 62/3
Společná výuka pro všechny
Otevři si prosím učebnici na str. 57, cv. 4. Abys dokonale rozuměl/a textu, pročti si prosím slovní zásobu na straně 57. Dále si nejméně 2x pusť nahrávku rozhovoru (78). Dokážeš celý text přeložit? Zkus to, pak si vše zkontroluj v odkazu. Najdeš tam i odpovědi na otázky, nejprve si je ale poctivě řekni sám/sama.
Odpověz si anglicky na otázky:
Who is lost?
Is there Mr White in the picture?
What is Ann wearing?
Can she say her name?
Where is she?
PŘÍŠTÍ TÝDEN UŽ NÁS ČEKÁ OPAKOVÁNÍ!!!
Učivo pondělí 1. 6. - pátek 5. 6.:
Úkol pro žáky ve škole (žáci doma dobrovolně):
Otevři si prosím učebnici na str. 60-61, najdeš tam pohádku Little Red Riding Hood. Věděl/a bys, jaká je to pohádka v češtině?
Seznam se se slovní zásobou této lekce, abys textu dobře rozuměl/a.
Příběh Červené karkulky znáš. Kromě postavy myslivce v anglické verzi není moc změn. Proto ti doporučuji si text zakrýt, sledovat pouze obrázky a u toho poslouchat nahrávku 79. Pokud se na to necítíš, sleduj očima i text. Poslech si pusť 2x, vnimej i výslovnost anglických slov.
- PS 60/2 - napiš správný název pohádky; pozor na psaní velkých písmen
- PS 60/3 - spoj dvojice
- PS 61/5 - Kdo říká tyto známé věty? Napiš je do bublin.
- PS 61/6 - napiš, zda jsou věty správně (right - R) či chybně (wrong - W)
- PS 61/7 - odpověz celými větami
- cvičení 61/1 a 4 je i pro školáky dobrovolné
A teď prosím všichni povinně:
- PS 52/2 - roztříď sporty podle toho, jestli se hrají na ledu (sněhu), ve vodě nebo s míčem
- PS 52/3 - doplň sporty; nezapomeň si věty přeložit - je jasné, že musíš použít -ing tvary slov
- PS 53/5 - spoj české a anglické věty o Janovi; napiš totéž o Evě
- PS 53/6 - doplň gramaticky správně
- Dny v týdnu už znáš, zopakuj si je prosím. Podívej se do uč. 54/1, pusť si poslech 74. Nezapomeň, že anglický týden začíná nedělí. Zkus si vytvořit podobné otázky a odpovědi.
uč. 54/2 - poslouchej nahrávku 75, sleduj očima; text ústně přelož
Kontrola: Je sedm hodin ráno. Kim je v kuchyni, Sedí u stolu. Jí chléb a trochu džemu. Má ráda jahodový džem, je sladký. Ale nemá ráda grapefruitový džem, je hořký. Pije jablečný džus. Nemá ráda pomerančový džus, je kyselý.
Máma a táta Kim jsou také v kuchyni. Táta dělá zelený čaj pro Dana a ovocný čaj pro Kim. Máma dělá sendviče pro děti. Ony mají rády šunkové sendviče, ale nemají rády sýrové sendviče.
Dan je v koupelně. Čistí si (své) zuby a umývá (svůj) obličej.
Kde je Anna? Spí v ložnici. Nejde do školy.
Kimi, Dane, pospěšte si! Je pozdě. Školní autobus nemůže čekat.
Nyní jsou děti připraveny do školy. Jedou školním autobusem. (Berou si školní autobus.) Nemají zpoždění.
- PS 54/1 - dobrovolný úkol
- PS 54/2 - vyplň křížovku; na volné řádky vypiš dny v týdnu - vzpomeň si, s jakým počátečním písmenem se píšou
Učivo pondělí 25. 5. - pátek 29. 5.:
Nyní se přesuneme do 25. lekce - In the park (V parku). Představ si klasický český park a v myšlenkách se přesuň k parkům v Británii a USA. Ty mívají ohromné rozměry a jejich součástí jsou i různé typy zahrad, hřišť, koncertních altánů, jezírek, ploch na bruslení, ramp pro kola a skateboardy... Všude vedou tratě pro běžce, cyklisty, lidi na kolečkových bruslích a ve velkých městech i pro jezdce na koních. Velmi často využívá v těchto místech koně i policejní hlídka.
- seznam se se slovní zásobou 1. části lekce - str. 52, nauč se ji
všechna slovíčka - str. 52 a 53 si napiš do slovníčku
představou se vrať do anglického/amerického parku: uč. 52/1 - s oporou v učebnici si poslechni nahrávku 71; snaž se porozumět textu; po vyslechnutí si odpověz na otázky: What animals does she like? Can she ride a horse? Where is she practising? What is she wearing? What colour are her boots? What colour is her helmet?//What sport do you like? Are you good at it?
pro kompletní výslovnost slovní zásoby str. 52 si ještě pusť nahrávku 72; všimni si prosím, že v prvním řádku jsou uvedena slovesa: ski (lyžovat), skate (bruslit), swim (plavat), dive (potápět se), play (hrát); ve druhém pak od nich odvozená podstatná jména (-ing tvary): skiing (lyžování), skating (bruslení), swimming (plavání), diving (potápění), playing (hraní); další teorií tě nebudu zatěžovat, toto téma budeme probírat i v dalším ročníku; -ing tvary čteme nosově - poslouchej a opakuj u nahrávky 72
zapamatuj si vazbu I am good at ….ing. (Jsem dobrý/dobrá v ....) Např.: I am good at riding a bike.
- PS 52/1 - podle výslovnosti přiřaď správné slovo, napiš i český překlad
Učivo pondělí 18. 5. - pátek 22. 5.:
Dnes si vysvětlíme další důležitou část přítomného času prostého (present simple) - zápor a tvorbu otázky.
Už víte, že sloveso ve 3. osobě čísla jednotného má trochu jiný tvar (např. he plays, she runs, it touches). Z toho vychází i negativní věty. Projdi si prosím následující přehled a udělej si tento zápis do sešitu. Zkráceně vše najdeš i v uč. str. 50 - žlutý rámeček, zápis si ale udělej podle mě:
ZÁPOR A TVORBA OTÁZKY U ČASU PŘÍTOMNÉHO PROSTÉHO
Pozitivní věty:
I want já chci we want my chceme
you want ty chceš you want vy chcete
he, she, it wants on, ona, ono chce they want oni chtějí
Negativní věty: používáme DON´T = do not/DOESN´T = does not (pro 3. os. j. č.)
I don´t want já nechci we don´t want my nechceme
you don´t want ty nechceš you don´t want vy nechcete
he, she, it doesn´t want on, ona, ono nechce they don´t want oni nechtějí
Otázku tvoříme s pomocným slovesem DO/DOES (pro 3. os. j. č.). Do a does se nepřekládá. !!!Všimni si, že ve 3. os. j. č. se u otázky už nepřidává další -s u plnovýznamového slovesa (není tam wants).
Do I want...? Chci....? Do we want...? Chceme....?
Do you want...? Chceš...? Do you want...? Chcete...?
Does he, she, it want...? Chce...? Do they want...? Chtějí....?
- uč. 51/5 - pomocí poslechu 70 říkej, které věty jsou pravdivé; trénuj také výslovnost, je to důležité
uč. 51/6 - ve svých odpovědích vycházej ze cvičení 5
- PS 50/3 - odpovídej na otázky; nezapomeň, že jde vždy o 3. os. j. č.
- PS 51/5 - piš o sportech George a Jeffa
- PS 51/6 - vytvoř otázky
- PS 51/7 - vytvoř alespoň dvě věty o sobě
Učivo pondělí 11. 5. - pátek 15. 5.:
- uč. 50, 51 - zapiš si prosím novou slovní zásobu do slovníčku
- uč. 50/1 - zapni si nahrávku 69, pusť si ji i opakovaně, naposlouchej si výslovnost; u toho si očima čti text v učebnici; všímej si koncovek sloves u 3. os. j. č. (čas present simple - přítomný prostý); Rozumíš textu?Vezmi si sešit angličtiny a celý překlad napiš. Toto prosím vyfoť a pošli na můj mail nejpozději do pátku 15. května.
- PS 50/1; PS 51/4 - napiš anglicky i česky
- PS 50/2 - vrať se opět k poslechu a doplň chybějící slova
- zopakuj si prosím přítomný čas prostý; příště se k němu budeme učit hlavně tvorbu otázky a záporu
PS 50, 51 si můžeš zkontrolovat na tomto odkazu:
Učivo pondělí 4. 5. - čtvrtek 7. 5.:
Tento týden mám v plánu se podrobněji zabývat velmi důležitou gramatikou - tzv. přítomným časem prostým (present simple). Toto téma nebudeme probírat naposledy, ještě se k němu vrátíme i zábavnější formou, nyní si ale pojďme vysvětlit gramatiku.
PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ (PRESENT SIMPLE)
Přítomný čas prostý vyjadřuje děj, který probíhá obvykle (usually), často (often), občas (sometimes), běžně (normally), vždy (always), každý den (every day) a podobně. Např.: You go to school every day. I live in Tupesy. We normally do our homework.
Tento čas nevyjadřuje skutečnost, která probíhá právě teď - takový čas se jmenuje přítomný průběhový (present continuous), o něm se ještě budeme učit. Např. I am singing. (Zpívám. - myšleno právě teď)
1. Pojďme si prosím vyčasovat ve všech osobách např. sloveso "live" (bydlet, žít):.
I live we live
you live you live
he, she, it lives they live
Všimni si, že u 3. osoby jednotného čísla se tvar slovesa mění, přidali jsme koncové -s. To si musíš dobře zapamatovat!
2. Ale aby to nebylo tak jednoduché, některá slovesa přibírají v 3. osobě jednotného čísla koncovku -es (např. he goes, she watches, it does).
Vyčasujme si sloveso "do" (dělat):
I do we do
you do you do
he, she, it does they do
3. Na scénu přichází ještě jedna poučka: u sloves koncové -y, kterému předchází souhláska, se mění na -ie (např. I study/she studies; já studuji/ona studuje).
Ke změně nedochází, předchází-li koncovému -y samohláska (např. you play/he plays; já hraji/on hraje).
Bylo by dobře, kdybys si tento zápis vytiskl/a (opsal/a) do sešitu. Tato gramatika tě teď již bude provázet stále.
- uč. str. 49/cv. 4 - poslouchej nahrávku 67, zároveň si očima čti věty; zaměř se hlavně na tvary sloves ve 3. osobě jednotného čísla, trénuj i jejich výslovnost; v poslechu ani v učebnici nejsou správně uvedeny některé části dne (AM/PM) - vzpomeň si na pravidlo z minulého týdne a chybné časy jemně tužkou oprav; poté si prosím údaje zkontroluj
- otevři si sešit a do pátku 8. května prosím přelož a pošli na můj mail následující věty:
1. Jana čte knihu. 2. (Já) mám rád/a kočky. 3. (My) chodíme do parku každý týden. 4. (On) bydlí v Břestku. 5. Můj táta pracuje ve škole. 6. Děti se dívají na televizi každý večer. 7. (Ona) má psa a koně. 8. Tvoje babička někdy chodí do divadla.
Učivo pondělí 27. 4. - čtvrtek 30. 4.:
- zkontroluj si prosím časy a zkratky, které jsi měl/a vepsat do sešitu: 23:33 = 11:33 PM, 10:15 = 10:15 AM, 13:30 = 1:30 PM, 7:10 = 7:10 AM, 11:55 = 11:55 AM
- pokračuj ve výuce Unit 23 - Dan´s day: uč. 48/2 - přečti a přelož si otázky; všimni si, jak se skládá otázka
česká nápověda: Kdy vstáváš? Kdy snídáš? (doslova Kdy máš snídani?) Kdy jdeš do školy? Kdy obědváš? (Kdy máš oběd?) Kdy děláš svůj (tvůj) domácí úkol/y? Kdy se sprchuješ? (Kdy máš sprchu?) Kdy večeříš? (Kdy máš večeři?) Kdy jdeš spát? (Kdy jdeš do postele?)
- PS 48/3 - doplň odpovědi na otázky, piš celé věty
PS 49/4 - doplň správný tvar slovesa MÍT: have/has; připomínám, že has se používá ve 3. osobě jednotného čísla (he, she, it)
PS 49/6 - přelož si věty, dopiš správné sloveso;
česká nápověda: Koupu se v sedm. (Mám koupel/vanu v sedm.) Řídím kolo v parku. Jím vajíčko lžičkou. Čtu vtipné (zábavné) knihy. Obědvám ve škole. (Mám oběd ve škole.) Podívej, mám nové kolo.
Odpovědi si budeš moct zkontrolovat na níže uvedeném odkazu:
- pokud budeš mít chuť, pusť si nahrávku 68, text najdeš v uč. 49/6 - jedná se o tradiční britskou říkanku, kterou zná každé anglicky mluvící dítě; využij slovníček na str. 49 k překladu;
- říkanku je možné doprovázet i pohyby, každý verš zvlášť:
rukou naznačuj kyvadlo - tikání
prstíčky běžíme nahoru
při odbíjení tleskni
prstíčky běží dolů
rukou opět naznačuj kyvadlo - tikání
Učivo pondělí 20. 4. - pátek 24. 4.:
Po testu máme v plánu zvládnout část lekce 23., kde budeme anglicky popisovat nejen Danův den, ale i tvůj :) - Unit 23, Dan´s day:
- do svého slovníčku si prosím napiš slovní zásobu 23. lekce - uč. str. 48, 49
- Víš, které části dne označují zkratky AM, PM? Tento zápis si napiš do sešitu; nadpis AM, PM:
HODINY, ČÁST DNE JÍDLO ČASOVÁ ZKRATKA
0:00 AM
night (noc)
morning (ráno, dopoledne) breakfast (snídaně)
12.00 lunch (oběd) PM
afternoon (odpoledne)
evening (večer) dinner (večeře)
24:00
- do sešitu si pak zkus ještě převést následující časy; příklad: našich 20:35 = v anglicky hovořících zemích 8:35 PM
23:33 = ?, 10:15 = ?, 13:30 = ?, 7:10 = ?, 11:55 = ?
uč. 48/1 - pomocí nahrávky 66 si čti věty - poslechni si ji alespoň 2x, pak čti samostatně; věty si přelož, pokud budeš mít s překladem problém, ozvi se mi, ráda ti pomohu; znovu si připomeň, kterou část dne označujeme AM a kterou PM
AM = ante meridiem = před polednem; PM = post meridiem = po poledni; zajímavost: Američané považovali 24-hodinový cyklus za dlouhý, proto vymysleli jen 12-hodinový a den rozdělili na AM, PM
- PS 48/1, 2 - hotová cvičení si můžeš zkontrolovat na tomto odkazu:
Učivo úterý 14. 4. - pátek 17. 4.:
Vyhodnocení poslechu 63 - čísla: všem jsem psala maily, většinou jste dopadli výborně, někteří velmi dobře, takže skvělý výsledek, mám z vás radost!
Nesplnili: J. Dudešek, E. Fiedorová, P. Kečkéšová
Učivo pondělí 6. 4. - středa 8. 4.:
V tomto svátečním období si dáme pohodovější a kratší program - dokončíme Unit 22 Revision (Opakování).
V prvé řadě ale uveřejňuji výsledky testíku slovní zásoby, protože to vás jistě zajímá. Všichni jste dopadli velmi dobře, kdybych měla známkovat, rozdala bych pouze jedničky nebo maximálně dvojky. Děkuji, chválím vás :) Obecně si prosím dejte pozor na psaní číslovky 50 - fifty (zatímco 5 je five) a psaní slova water (voda). Správné odpovědi: a pan (a pot) of water; Yes, I do./No, I don´t.; hlávkový salát, fazole, mrkev; eighty-two, fifty; grapes, tomato, potato.
Test neodeslali: P. Kečkéšová, M. Kovaříková
- uč. 47 - kdo ještě nemá, napíše si do slovníčku slovní zásobu 22. lekce, důležitá jsou pouze 4 slovíčka, která označují tvary: triangle, circle, square and diamond
- tuto slovní zásobu společně s barvami můžeš slyšet ve cv. 3 z uč. 47 - přečti si prosím zadání a podle nahrávky 65 najdi cestičku až do některé z místností - postupuj shora dolů; dobře si prosím všímej anglické výslovnosti; taky si zopakuj jednotlivé názvy místností; nakonec se ti v nahrávce ozve a green line - line znamená čára; nápověda: vítěz, který najde správnou cestu, skončí v předsíni
- PS 47/4 - k výslovnosti je třeba napsat anglické slovo a český překlad; kromě tvarů se zde potkáte ještě se slovy win - vyhrát, zvítězit; winner - vítěz
- PS 46/3 - poslední cvičení, které nám chybí v lekci Revision; věty musíš správně doplnit, nezapomeň na předložku v - in; např.: Dublin is in Ireland. (Dublin je v Irsku.)
- po této lekci nás měl čekat velký test, v současné situaci ho budeme psát pouze cvičně v upravené podobě, a to až po Velikonocích
- úplně poslední úkol těchto dnů zní: poslechni si prosím nahrávku 63; v ní jsou anglicky namluvená čísla do 100, zapisuj si je prosím a seznam těchto číslovek (jak jdou za sebou) mně prosím zašli nejpozději do pondělí 13. 4. na můj školní mail (viz. Kontakt); např. (vymyslím si) 13, 26, 87 atd.
Na tomto odkazu uvádím výsledky PS 46-47