Český jazyk - mluvnice

Učivo pondělí 15. 6. - pátek 19. 6.:

Zadání platí pro domácí i školní výuku.

Čeká tě poslední týden učení - a stejně jako minulý týden budeme opakovat látku celého ročníku. Úkoly si tentokrát zkontroluj zde na webu, už je prosím neposílej. 

Tímto ti děkuji za tvoji práci, rodičům za spolupráci, všem přeji krásné léto a samozřejmě odpočinek!!!

    Růžově označené úkoly vypracovávej písemně do sešitu, ostatní ústně:

    uč. 96/8: pojďme postupně

  • v některých větách nahraď sloveso "cestovat", větu můžeš pak složit i volněji, ovšem se zachováním smyslu
  • urči slovní druhy po slovní spojení "do přírody"; vycházej z původního textu
  • napiš, jestli se jedná o větu jednoduchou (VJ) nebo souvětí (S) - poznáš podle počtu sloves; u přímé řeči neurčuj
  • tučně označená slova nahraď slovy souznačnými = synonymy
  • vypiš si země, které jsi už navštívil/a, seřaď je abecedně

uč. 97/9: přečti v minulém, poté v budoucím čase

  • písemně urči pád podstatných jmen

uč. 97/10: říkej správné odpovědi v množném čísle; odůvodni si pomocí vzoru psaní i/y

uč. 97/11: napiš buď jako diktát, anebo jen  opiš text a doplň vynechaná písmena

uč. 97/12: správně doplň čárky a přímé řeči

uč. 98/15: vypiš slovesa z prvních dvou řádků; urči u nich všechny mluvnické kategorie, tedy osobu, číslo, čas a způsob; potom najdi souvětí se vzorcem V1, že V2.


Ještě prosím vypracuj stranu z pracovního sešitu - PS 73/6, 7, 8. Vše si zkontroluj zde v odkazu.

Učivo pondělí 8. 6. - pátek 12. 6.:

Zadání platí pro vaši většinu - děti doma. Ve škole bude blok českého jazyka se stejným zadáním každé úterý.

Milí moji, do konce školního roku jsme ještě měli probrat učivo Podmět a přísudek + Shoda přísudku s podmětem. Tato látka je poměrně zásadní, vyžaduje i hodně procvičování, proto si ji už necháme na září. 

V minulých dvou týdnech jsem byla nemile zaskočena, kolik toho žáci přítomní ve škole zapomněli. Z tohoto důvodu budeme teď poslední dva týdny už jen opakovat probranou látku.

Písemné úkoly z učebnice mně prosím pošli do pátku 12. 6. na můj mail.

Pracujte prosím postupně během celého týdne, uvedené úkoly vypracovávejte do sešitu (vždy označ, o jaké cvičení se jedná), ostatní ústně:

  • uč. 95/1 - písemně (i a), b), c) )
  • uč. 95/2 - první dva řádky přepiš do sešitu v množném čísle
  • uč. 95/3 - ústně; doplň neúplná slova
  • uč. 95/4 - nepřepisuj text, pouze vypracuj do sešitu zadání a), c), d)
  • uč. 96/5 - ústně
  • uč. 96/6 - napiš do sešitu; úkoly a) - c) nedělej

Navážeme také na pracovní sešit - tyto úlohy si pak prosím zkontroluj vzadu v Klíči:

  • PS 71/4
  • PS 72/5

Učivo pondělí 1. 6. - pátek 5. 6.:

Zadání platí pro vaši většinu - děti doma. Ve škole bude blok českého jazyka se stejným zadáním každé úterý.

Dokončila jsem vyhodnocení soutěže Procvičování s vodníkem, "opravovací" maily jsem vám individuálně rozeslala. Až na výjimky vás mohu skutečně pochválit, učivo jste pochopili dobře, což mě těší :) 


Tento týden dokončíme téma Věta jednoduchá a souvětí, konkrétně Větný vzorec. 

Do školního sešitu si prosím napiš:

VĚTNÝ VZOREC

Stavbu souvětí můžeme naznačit pomocí tzv. větného vzorce (slouží ke zkrácenému zápisu souvětí). 

Do vzorce napíšeme značku V pro větu, číslici vyjadřující pořadí věty v souvětí a všechna znaménka ve větách.

Př. Šli jsme do ZOO a viděli jsme opice. Vzorec: V1 a V2 (dvě věty v souvětí, mezi nimi spojka a)

Mládě opice bylo roztomilé, ale za chvilku uteklo a už se neukázalo. Vzorec: V1, ale V2 a V3 (tři věty v souvětí se spojovacími výrazy ale, a)


Myslím si, že už z tohoto zápisu jsi pochopil/a, jak se vytváří větný vzorec. Vše jdeme procvičovat, aby tvé znalosti byly dokonalé :) Dobrovolně můžeš splnit zadání v uč. str. 84/9-11, ve škole to s žáky zběžně projdu. Pokud ale větnému vzorci rozumíš, budou stačit cvičení z PS.

  • PS 62/8, 9; 63/10, 11, 12 - pracuj podle zadání v pracovním sešitě; vše si pak zkontroluj v klíči na str. 15, 16
  • PS 69/30 - z kapitoly Shrnutí skladby - splň všechny úkoly tohoto cvičení; kontrola v klíči na str. 17

  • PS 71/2, 3 - je třeba také začít opakovat látku z celého roku; ve 2. cvičení si říkej vzory podstatných jmen, abys správně doplnil/a měkké a tvrdé i/y; ve 3. cvičení si vzpomeň na všechny slovní druhy; kontrolu prosím udělej z klíče str. 19


Učivo pondělí 18. 5. - pátek 22. 5.

Zadání platí pro vaši většinu - děti doma. Ve škole bude blok českého jazyka se stejným zadáním každé úterý.

Velmi vás chválím za soustavnou činnost i v těchto podmínkách, jste skvělí!!! 

Začínáme poslední velkou "probírací" kapitolu - STAVBA VĚTY, v tomto týdnu konkrétně téma Věta jednoduchá a souvětí.

  • Udělej si prosím zápis do školního sešitu:

STAVBA VĚTY

Věta jednoduchá a souvětí

Naše projevy se skládají z vět jednoduchých a souvětí.

Věta jednoduchá obsahuje jedno sloveso ve tvaru určitém, např. Jana zpívá.

Souvětí vznikne spojením dvou nebo více vět jednoduchých, obsahuje tedy dvě nebo více sloves ve tvaru určitém, např. Jana zpívá a Petr čte.

Věty v souvětí bývají spojeny spojovacími výrazy:

1. spojkami (a, ale, nebo, když,...)

2. zájmeny (který, kdo, co, jenž,...)

3. přislovci (kde, odkud, kdy,...)

Některé věty mohou být odděleny pouze čárkou bez spojky.

Před většinou spojovacích výrazů píšeme čárku. Pouze před spojkami a, i, nebo čárku obvykle nepíšeme.

Povinné úkoly:

  • PS 60/1 - ústně zodpověz všechny otázky (kromě f)
  • PS 60/2 - barevně spoj části vět, které k sobě patří

  • PS 61/3 - v textu podtrhni (nejlépe vlnovkou) slovesa ve tvaru určitém; na volné linky za věty označ, zda se jedná o větu jednoduchou (VJ)/o souvětí (S)

  • PS 61/4, 5; PS 62/6, 7 - pracuj podle zadání v PS

Vypracované úlohy z PS si zkontroluj na tomto odkazu.

Dobrovolné úkoly:

  • uč. 82/2, 3; 83/6, 7, 84/8 - vše ústně

Učivo pondělí 18. 5. - pátek 22. 5.

Nyní zakončíme velkou kapitolu "Slovesa", čeká nás Opakování s vodníkem č. 5 - práce v učebnici str. 81

Od příštího týdne bude naše práce probíhat trošku jinak, propojíme výuku školní i domácí, více vám sdělím později spolu s vaší paní učitelkou třídní :)

Pracuj postupně do domácího sešitu, práci si rozděl na více dnů. Označuj prosím čísla jednotlivých úloh! Po vyhotovení vše vyfoť a pošli do pátku 22. 5. na můj mail. Já vám na oplátku budu počítat "prsteny" - vaše dosažené úspěchy a budu vyhlašovat vítěze tohoto klání :)// IVP žáci si každé cvičení mohou zkrátit (kromě 81/4) o 3 slova nebo věty.

81/1 - pozor, oproti učebnici úkoly pouze vybírám!!!

a)  vypiš určité slovesné tvary (pokud si nepamatuješ, co je určitý tvar slovesa, podívej se do uč. str. 66)

b) vyhledej všechna podstatná jména, urči u nich rod, číslo, pád a vzor

81/2 - do seš. vypiš tato slovesa, určuj osobu, číslo, čas

81/4 - vypisujte oba tvary slovesa "být a nebýt" v náležitých tvarech

81/5 

a) opiš věty, doplň chybějící písmena

b) označ vlnovkou slovesné tvary

Cvičení 81/3 si udělej pouze dobrovolně ústně, nepiš ho.


Učivo pondělí 11.5. - pátek 15. 5.:

Pár žáků mně ještě neposlalo vypracované úkoly z minulého týdne (uč. 74/4, uč. 77/4). Pokud si nejsi jistý/jistá, co všechno ti chybí nejen z tohoto, ale i předchozích týdnů, najdeš to i v Bakalářích. Písmenem N je zde označeno vše nesplněné (A = splněno). Ke tvé domácí práci se bude samozřejmě přihlížet i na vysvědčení.

Jen připomínám, že do pátku 15. května máte ze zadání minulého týdne mnozí ještě odevzdávat přihlášku ze slohu a vyplnit testík Slovesa - opakování.

Celkově vás chci ale pochválit, všude na vás pěju ódy, jak se zapojujete, pracujete a jste skvělí! Jen tak dále :)

Co nás čeká tento týden? Stále ještě budeme procvičovat slovesa a stejně jako minulý týden, přidáme si i pravopis.

Vypracuj do domácího sešitu:

  • uč. 77/3 - doplň i/y; úkoly a, b nedělej
  • uč. 78/4- doplň chybějící písmena v celém textu; vypiš slovesa pouze z 1. řádku a urči u nich prosím osobu a číslo

Do domácího sešitu si ještě vypracuj toto cvičení na podmiňovací způsob. Zvládneš správně doplnit tvar slovesa být? Není to jednoduché. Přikládám i výsledky, podívej se na ně ale až po vyhotovení.

Učivo pondělí 4. 5. - čtvrtek 7. 5.:

Tento týden začneme opakovat podstatná jména i slovesa. Budeme pracovat zvláště v učebnici, jeden úkol je v PS; mám pro vás ale nachystaná i "počítačová" cvičení. 

  • uč. 74/4 - celé přepiš do domácího sešitu (IVP žáci mohou zkrátit o dvě poslední věty); nezapomeň si říkat správné vzory podstatných jmen, abys vhodně doplnil/a i, y; ve větě Děti se řídily... se píše y - to jsme se ještě neučili;  jakmile úkol napíšeš, vlnovkou podtrhni všechna slovesa; poté pod sebe slovesa vypiš a urči u nich osobu, číslo, způsob a čas; pozor, připomínám látku minulého týdne, čas neurčujeme u rozkazovacího a podmiňovacího způsobu sloves
  • uč. 77/4 - přepiš a doplň správné tvary: bych, bys, by, bychom, byste

Tato dvě cvičení z domácího sešitu prosím vyfoť a pošli do pátku 8. 5. na můj mail.

Poté pokračuj ústně, vše si můžeš zkontrolovat v odkazu pod zadáním.

  • uč. 75/4 - podle zadání vytvoř správný tvar slovesa v rozkazovacím způsobu

  • uč. 76/2 - doplň vynechaná písmena a vypracuj 2a

  • PS 59/30 - vypracuj podle zadání; na rozdělování časů doporučuji použít 3 různé barevné pastelky; zkontroluj si níže
  • slovesný způsob procvičíme ještě online; jakmile vyplníš jednu stranu, dej si další, ať si učivo zafixuješ

Poslední důležitou věcí je vyplnění kontrolního formuláře Slovesa - opakování. Vypiš sloveso, urči osobu, číslo a způsob. Na formulář ti dávám delší dobu - odešli nejpozději do pátku 15. května.


Učivo pondělí 27. 4. - čtvrtek 30. 4.:

Tento týden v prvé řadě dokončíme PS, tedy zopakujeme si časování sloves v čase minulém.

  • PS 58/28 - vyplň křížovku; PS 58/29 - doplň písmena + napiš v minulém čase; po vypracování si vše zkontroluj v níže uvedeném odkazu

Ještě nás čeká důležité téma: Slovesný způsob, My už u sloves umíme určit osobu, číslo a čas. Nyní si přidáme novou kategorii - slovesný způsob, který určuje vztah slovesa ke skutečnosti či záměru. Rozlišujeme tři druhy slovesného způsobu: oznamovací, rozkazovací a podmiňovací.

Podívej se prosím na následující odkaz. Tyto zápisy si prosím vytiskni a nalep do školního sešitu.

Poté si otevři uč. na str. 74-76 a projdi si všechny žluté rámečky. 

Rozkazovací způsob tvoříme pouze u osob "ty, my, vy" ( např. kupuj, pojďme, ořežte).

Nezapomeň na fakt, že u sloves v rozkazovacím a podmiňovacím způsobu vůbec neurčujeme čas.

  • způsoby budeme procvičovat hlavně příští týden, dnes jen taková "sonda", jestli učivu rozumíte; urči prosím osobu, číslo, čas a způsob u sloves z odkazu; úkol si tam rovnou i zkontroluješ
  • pokud bys něčemu nerozuměl/a, napiš mi prosím



Učivo pondělí 20. 4. - pátek 24. 4.:

Děkuji za zaslání vašeho úkolu (uč. 70/3), všem jsem poslala vyjádření na mail. Možná jste si někteří již všimli, že v Bakalářích uvádím A = splněné zadání, N = nesplněno. Toto zjednodušené zaznamenávání se v budoucnu může proměnit do známek, já si je orientačně k sobě samozřejmě zapisuji a informuji vás o nich mailem.

Tento týden budeme pokračovat ve výuce a procvičování sloves. Už jsme probrali slovesa v čase přítomném a budoucím, proto nyní přikročíme ke kapitolce Časování sloves v čase minulém. Nechci po vás, abyste si látku zapisovali do sešitu, všichni si ale prosím pořádně pročtěte uč. str. 71: žlutý rámeček. Dále se podívejte na tabulku Přehled časování v čase minulém - zkuste si prosím nahlas říct tvary slovesa přijít ve všech osobách v minulém čase (rod mužský, ženský i střední) a zkontrolujte si správnost v tabulce. V učebnici je ještě důležité Pamatujte! - co je příčestí činné.

Shrnu to:

Slovesa v minulém čase jsou tvořena z příčestí činného a přítomného času pomocného slovesa být, např.: (já) přišel jsem, (vy) přišly jste, (ty) přišlo jsi, (on) přišel, (oni) přišli. Na příkladech vidíte, že ve 3. os. (jednotného i množného čísla) se tvar pomocného slovesa být vynechává.

  • vše si nacvičíme v PS 56/22 - v úloze podtrhni pouze slovesa v minulém čase (nezapomeň i na tvar být, je součástí slovesa)
  • PS 56/23 - do kruhu zapiš pouze správný tvar sloves nakupovat, smát se v minulém čase; kruhy máš rozděleny na číslo jednotné a množné; čísla 1, 2, 3 znamenají jednotlivé osoby (já, ty, on/ona/ono; my, vy, oni/ony)
  • PS 57/24 - najdi 8 sloves, vypiš je, urči u nich osobu, číslo a čas
  • PS 57/25 - rozděl věty z úlohy 24 na jednoduché a souvětí (napiš čísla vět); nezapomeň, že souvětí poznáš podle dvou a více sloves 
  • PS 57/26 - doplň správný tvar slovesa v minulém čase, nápovědu máš u úkolu v závorce

PS si můžeš rovnou zkontrolovat na tomto odkazu:



Učivo úterý 14. 4. - pátek 17. 4.:

Zkontroluj si vše z PS na tomto odkazu:

Přeji krásný povelikonoční čas! Minulý týden jsme v českém jazyce procvičovali časování sloves v přítomném čase. Doufám, že to pro vás nebyl žádný problém. Nyní budeme pokračovat v časování sloves, tentokrát v čase budoucím.

  • přečti si prosím žlutý rámeček v uč. str. 69

Budoucí čas můžeme vyjádřit dvěma způsoby:

1. přítomným tvarem slovesa (jednoduchý tvar): např. napíšu (v budoucnu)

2. často složeným tvarem slovesa: pomocné sloveso být + významové sloveso, např. budu psát

  • do domácího sešitu si vypracuj cvičení z uč. 70/3 - ve všech osobách vytvoř jak tvar složený, tak tvar jednoduchý; popros prosím rodiče, vyfoťte tento úkol a pošlete do pátku 17. 4. na můj mail
  • dále budeme pracovat už jen v PS: kromě úlohy 20 udělej prosím vše ze stran 54, 55

Učivo pondělí 6. 4. - středa 8. 4.:

  • zkontroluj si vše z PS na tomto odkazu
  • přečti si prosím v uč. str. 68 Časování sloves v čase přítomném; do sešitu není potřeba zapisovat; vše procvičíme v PS
  • PS 52/8 - pomoc: k prvním sloupečkům si doplň 1. já/2. ty/3. on, ona, ono; k druhým 1. my/2. vy/3. oni
  • PS 52/9 - doplň sloveso ve správném tvaru
  • PS 52/10
  • PS 53/12 - do řetězovky doplň správný tvar slovesa, následně vyplň tajenku :)
  • PS 53/13 - doplň slovesa v přítomném čase
  • PS 53/14 - pouze doplň i, í/y, ý; odůvodňuj si proč

Podívej se prosím na správná řešení na konci pracovního sešitu - zkontroluj si vypracovaná cvičení.

© 2020 Krása a životní styl podle Hanky. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky