6. třída
Učivo pondělí 15. 6. - středa 17. 6. (čtvrtek 18. 6.):
Skype pro žáky doma (nenavštěvující konzultace):
Ve čtvrtek 18. června v 10.30 vám zavolám na skype. Nachystejte si prosím PS, budeme kontrolovat vypracovaná cvičení (uvedená níže).
Už bys měl/a znát pravidla, kdy se používá čas present simple a kdy present continuous. Vyzkoušej si své znalosti v PS 70/3; 71/4. Kdo chodí na konzultace, úlohy zkontrolujeme ve škole, s ostatními pomocí skypu.
Dále prosím vypracuj část Skills: PS 72/1, 2; 73/3, 4 - využij poslech 50.
Učivo pondělí 8. 6. - pátek 12. 6.:
Ve čtvrtek 11. června v 10.30 vám zavolám na skype. Vyčleňte si prosím zhruba půl hodiny času. Nachystejte si slovíčka, učebnici, PS.
Tento týden je naším společným cílem zopakovat přítomný čas průběhový (present continuous), který z češtiny neznáme. Stejně jako čas přítomný prostý (present simple) je i tato část gramatiky velmi důležitá, proto ti doporučuji si i udělat zápis do sešitu.
PRESENT CONTINUOUS (čas přítomný průběhový)
- vyjadřuje to, co se odehrává právě teď, v tomto čase; děje se to, probíhá to (now, at the moment, this week,...)
- skládá se ze dvou věcí, které nesmějí chybět: sloveso to be (být) + -ing koncovka u slovesa
Příklady: I am wearing a white T-shirt. He is sitting on his bed. We aren´t dancing.
Opakujeme časování slovesa to be (být):
I am we are
you are you are
he, she, it is they are
Opakujeme časování slovesa to be not (nebýt):
I am not = I´m not we are not = we aren´t
you are not = you aren´t you are not = you aren´t
he, she, it is not = he, she, it isn´t they are not = they aren´t
- Kdy zdvojuji souhlásky u tohoto času? Pokud se jedná o spojení souhláska-samohláska-souhláska (označujeme jako "důlek"), před přídáním koncovky -ing ke slovesu musíme psát zdvojenou souhlásku; příklady:
sit - sitting run - running
put - putting stop - stopping
win - winning swim - swimming
He is sitting. She isn´t putting. They aren´t swimming. I am running.
- Pokud slovesa končí na -e, před přidáním koncovky -ing písmeno e odebíráme; příklady:
write - writing take - taking
drive - driving make - making
She is writing. We are driving. You aren´t dancing.
- Co když sloveso končí na -y?
Nevadí, když jsou dvě yi za sebou, vyslovit se to dá; příklady:
play - playing
stay - staying
study - studying
You are studying. It isn´t playing.
Tvorba otázky a krátké odpovědi:
- u otázky na začátek věty přehodíme správný tvar slovesa to be; příklady:
You are studying English now. --- Are you studying English now?//krátká odpověď: Yes, I am./No, I´m not.
My dad is watching TV. --- Is my dad watching TV?//krátká odpověď: Yes, he is./No, he isn´t.
George and Mirka are doing their homework. --- Are George and Mirka doing their homework?//krátká odpověď: Yes, they are./No, they aren´t.
Vše si prosím zde procvič. V odkazech uvádím i výsledky, spoléhám však na tvoji poctivost, že si vše zkontroluješ až po napsání. Děláš to pro sebe :)
- PS 67/1, 2, 3
- PS 68/4, 5
- PS 70/1, 2
Učivo pondělí 1. 6. - pátek 5. 6.:
Vzhledem k tomu, že už nás čekají pouze tři týdny distanční výuky, začneme se v tomto týdnu věnovat poslední 8. lekci: I´m sitting in a café. Nezávisle na názvu je tato lekce plná zvířat, čeká nás ale i opakování důležité gramatiky - času přítomného průběhového (present continuous). Je toho teď krapet víc, vydržte ale ještě prosím, už finišujeme :)
Ve čtvrtek 4. června v 10.30 vám zavolám na skype. Vyčleňte si prosím zhruba půl hodiny času. Nachystejte si slovíčka, učebnici, PS. Doufám, že nám bude fungovat spojení, jelikož budu volat z nových prostor...
- v prvé řadě si projdi slovní zásobu 8. lekce (snaž se ji naučit); pokud nám bude fungovat spojení na skype, uděláme ji i společně
- nejpozději do neděle 7. 6. vyplň a odešli test, klikni na odkaz
Kromě slovní zásoby 8. lekce si ke skype připrav tato cvičení, budu se na ně ptát:
- uč. str. 88/1 - podívej se prosím na 4 fotografie na straně 89 a přiřaď je k popisu
- pročti si a přelož 4 delší textové zprávy ze strany 89
- uč. 88/2 - řekni, zda jsou věty pravdivé nebo lživé; uveď správnou odpověď
- uč. 88/3 - první přiřaď anglická slova k obrázkům; poté si pusť nahrávku 50, zkontroluj si, trénuj výslovnost
Vypracuj úkoly z PS, cvičení si pak můžeš zkontrolovat v odkazu níže:
- PS 66/1, 2 - na volné řádky napiš anglicky jména zvířat
- PS 66/3 - Která zvířata umí následující dovednosti?
- PS 66/4 - podle smyslu do vět doplň slova z nabídky; pak si pusť poslech 47 a zkontroluj
- PS 69/Chat zone - do rozhovorů doplň výrazy z rámečku, vše si přelož; poté zkontroluj pomocí nahrávky 48
- PS71/Communication - poslechni si nahrávku 49, na volné linky dopiš správná slova
Učivo pondělí 25. 5. - pátek 29. 5.:
Dne 28. května (čtvrtek) v 10.30 vám zavolám na skype. Vyčleňte si prosím zhruba půl hodiny času. Nachystejte si slovíčka, učebnici, PS.
Velmi vás chválím za soustavnou činnost i v těchto podmínkách, jste skvělí!!!
Tento týden máme na programu 7. lekci, část B. Bohužel nás tam čeká opět gramatika, tentokrát výrazy much/many/lots.
Udělej si zápis do sešitu, nezapomeň na datum a nadpis.
Much/many/lots - výrazy množství
Much - používáme ve spojení s nepočitatelnými podstatnými jmény, v záporných větách a otázkách, např. How much water do you want?
Many - používáme ve spojení s počitatelnými podstatnými jmény, v záporných větách a otázkách, např. How many apples do you want?
Lots of - používáme ve spojení s nepočitatelnými podstatnými jmény a s počitatelnými v množném čísle, např. There is lots of water. There are lots of bananas.
Snaž se prosím zapamatovat tuto gramatiku; k tomu ti pomůže i následující procvičování:
- PS 62 celá; 63/5 - ZKONTROLUJ SI PROSÍM
Učivo pondělí 18. 5. - pátek 22. 5.:
Děkuji za vaše jídelníčky i dobrou práci na skype!
Nyní se vrátíme ke slíbené gramatice 7. lekce, tento týden máme na programu výrazy some, any, a/an ; gramatiku následně procvičíme.
Použití výrazů some, any, a/an závisí na tom, zda se jedná o kladnou větu, zápor či otázku, ale také na tom, jestli je podstatné jméno počitatelné nebo nepočitatelné.
Počitatelná podstatná jména jsou ta, u kterých lze vytvořit množné číslo (např. 1 book, 2 books).
Nepočitatelná podstatná jména nelze spočítat, nelze u nich určit počet kusů (např. snow) - jsou to nejčastěji podst. jména abstraktní nebo látková. POZOR - Některá podstatná jména, která v češtině počítat můžeme, patří v angličtině mezi jména nepočitatelná. Typickým příkladem je např. information (nikdy neuslyšíte two informations).
Udělej si ZÁPIS DO SEŠITU - nezapomeň na datum a nadpis "SOME, ANY, A/AN"
SOME - s počitatelnými podstatnými jmény v množném čísle znamená nějaký, několik, např. some books = nějaké knihy
-s nepočitatelnými podstatnými jmény znamená tak trochu nebo kousek, např. some cheese = trochu/kousek sýra
-some používáme v kladných oznamovacích větách
A/AN - neurčitý člen používáme s počitatelnými podstatnými jmény, v jednotném čísle (ve významu jeden/nějaký) ve všech druzích vět, např. an apple, a sandwich
ANY - používáme v záporu (ve významu žádný) a v otázkách (nějaký), s počitatelnými i nepočitatelnými jmény, např. Is there any fruit? =Je tam nějaké ovoce? There isn´t any fruit. = Není tam žádné ovoce.
- PS str. 59 a 60 - vypracuj všechna cvičení podle zadání; následně si zkontroluj výsledky
- Zkus si ještě zopakovat tuto gramatiku online.
Učivo pondělí 11. 5. - pátek 15. 5.:
- v prvé řadě si prosím zopakuj celou slovní zásobu 7. lekce pomocí slovníčku; zakryj si anglickou verzi a zkus si nahlas říkat daná slova; kdo může, pracuje i s výslovností ve Flexibooks
- uč. 87 - What´s for lunch? Pročti si prosím pořádně tento text; snaž se rozumět
- uč. 86/1 - spoj si jídla z fotografií (str. 87) s jejich názvy; poté si poslechni nahrávku 46
- uč. 86/4 - na základě nahrávky 47 napiš číslo 1-4 k jídlům, jak jdou po sobě
- uč. 86/6 - do sešitu napiš v angličtině svůj dvoudenní jídelníček; postupuj podle učebnice - den, datum a všechny chody: snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře; všechny texty prosím v angličtině; tento vyfocený jídelníček mně prosím zašli na mail nejpozději do pátku 15. 5.
Učivo pondělí 4. 5. - čtvrtek 7. 5.:
- uč. 108/1 - první si prosím přečti a přelož Today´s menu (Dnešní menu); teprve pak si prosím pusť poslech 48 a doplň chybějící výrazy (vše vychází z jídelního lístku) - povoluji jemně tužkou do učebnice
- uč. 108/3 - podívej se na fráze vpravo dole; pomocí poslechu 49 seřaď věty, očísluj jejich pořadí; čísla zapiš jemně tužkou; je důležité, abys všem frázím dobře rozuměl/a
Celou tuto stranu nafoť, pošli do 8. května na můj mail. Nezapomeň vše v uč. vymazat. Děkuji.
- PS 63/Communication - doplň podle poslechu 45
- PS 58/Chat zone - první si texty přečti, přelož je a zkus doplnit podle významu; následně si zapni nahrávku 43 a vše zkontroluj
Vzhledem k tomu, že máš tento týden méně učiva z angličtiny, pošli mně prosím do mailu i tato cvičení z PS, budu je hodnotit spolu s učebnicovými úkoly.
Učivo pondělí 27. 4. - čtvrtek 30. 4.:
- Pravdivé povídání o sobě neodevzdali: Pernička, Ryška; ostatní chválím, ačkoli u některých z vás jsem byla nemile zaskočena velkým množstvím chyb; tyto jednoduché věci (navíc jste měli nápovědu v PS) byste měli zvládat naprosto bez problému.
- Většina z vás si zvládla naistalovat čtečku Flexibooks, na které jste si měli pustit výslovnost slovíček ze strany 138-139. Nyní přejdeme k druhé části slovní zásoby, nauč se prosím zbytek (from juice to water). Jsme v lekci s názvem Food (Jídlo), mnohá slovíčka už tedy znáš, pouze si je připomeneš. Pokud čtečku nemůžeš nainstalovat na PC, mobil,..., postupuj podle výslovností v tištěném slovníčku. V případě zájmu se můžeme také domluvit na skype hovor, napiš mi mail.
uč. str. 78/1 - první si přiřaď anglická slovíčka k obrázkům, pak si pusť poslech 38 ve čtečce nebo zde a cvičení si zkontroluj; Znáš všechna slovíčka?
Poppy´s world: uč. 79, nahrávka 39 - poslouchej, čti a snaž se porozumět.; poté odpověz cv. 3 a 4 na str. 78 v uč. - tyto úkoly jsou kontrolní; výsledky mně pošli na mail nejpozději 3. 5.
- PS 58/1 a 2
- PS 61/1 a 2; správnost si zkontroluj
Učivo pondělí 20. 4. - pátek 24. 4.:
Tento týden dokončíme 6. lekci a připravíme si podmínky pro lekci 7.
Jdeme na dovednosti = skills - první bude čtení = reading.
- PS 56/1 - zadání je jasné: přečti si všechny texty o studentech a vyber správné odpovědi
Následuje poslouchání = listening.
- PS 57/2 - pomocí nahrávky 42 doplň Tomaszův e-mail
A poslední část dovedností bude nyní psaní = writing.
- do sešitu napiš svému kamarádovi/kamarádce pravdivý text o sobě; můžeš se inspirovat texty PS 57/3 (57/2, 56/1); tento úkol pak vyfoť a pošli mně na mail nejpozději do 24. 4.
- poslední a důležitý úkol: vezmi si prosím slovíčka a začni studovat 1. část Unit 7 (from any to ice cream); pokud si podle pokynů z mailu nainstalujete Flexibooks, najdete tam na straně 138-139 všechna slovíčka namluvená
Učivo úterý 14. 4. - pátek 17. 4.:
Výsledky PS 53, 55:
Moji milí, vítám vás zde opět po Velikonocích, doufám, že jste si svátky užili a jste plní energie. Energii samozřejmě budete potřebovat i na angličtinu :).
Na rozcvičení si prosím otevři pracovní sešit:
- PS 53/1 - zopakuj si školní vybavení a zařízení, vylušti přesmyčky, doplň
PS 53/2 - napiš správné sloveso v pozitivním/negativním smyslu (s don´t); všem výrazům bys měl/a rozumět, ale raději poskytuji nápovědu u slov polite = zdvořilý, slušný, litter = odpadky, smetí; česká nápověda: 3 Buď slušný. 4 Neodhazuj odpadky. 5 Nepoužívej svůj mobil. 6 Obleč si svoji školní uniformu. 7 Dělej svůj úkol. 8 Nejez nebo nepij ve třídě. 9 Nežvýkej žvýkačku. 10 Neposlouchej hudbu.
PS 53/3 - váže se ke cvičení 2: jednoduše spoj výrazy s obrázky - dopiš číslovku
Po rozcvičce trocha gramatiky. Naučíme se doplnit do vět správné tvary předmětných zájmen (vytvořených od osobních zájmen). V odkazu najdeš přehledně teorii, nastuduj si ji prosím. Doporučuji si tento list i vytisknout a vlepit do sešitu.
- prakticky si tuto látku vyzkoušej v PS 55/3 a 4 - věty si ústně přelož, ve cv. 3 zakroužkuj náležitou variantu, ve 4. cv. ji dopiš; protože potřebuji vědět, jestli jsi výklad pochopil/a, do pátku 17. 4. mně tato dvě cvičení nafoť a odešli na můj mail
- poslední věcí tento týden bude zopakovat si slovní zásobu Clothes - Oblečení; otevři si uč. 76/1, přiřaď, tato slovíčka jsou ze 4. a 5. třídy, tak si osvěž paměť; poté si vše zkontroluj nahrávkou 31
Učivo pondělí 6. 4. - středa 8. 4.:
V těchto předvelikonočních dnech se budeme věnovat hlavně slovesu must/mustn´t = must not (muset/nesmět), tedy silnému příkazu a zákazu. Přelož si prosím věty: I must clean my teeth. I mustn´t play loud music. Že to není složité? Ani použití tohoto slovesa není těžké - ve všech osobách tvar must/mustn´t zůstává stejný, nemění se (podobně jako např. sloveso can - moci, umět). Ale pojďme procvičovat:
- uč. str. 74/1 - podívej se na obrázky s robotem a přiřaď, který text v bublině a, b patří k obrázku 1, 2 (1b, 2a)
dobrovolné cvičení 74/2 - zkus si správně doplnit věty ke značkám (mustn´t cycle, must turn, must be, mustn´t walk, must put)
uč. 74/3 - poslechni si nahrávku 29, kde máma prezentuje synovi nová domácí pravidla; pokud syn něco musí dělat, napiš fajfku, pokud syn něco nesmí dělat, větu označ křížkem; Brali byste také taková pravidla? (ticks: He must help in the kitchen. He must do his homework. He must learn these rules!)
PS 54/1, 2 - doplň
PS 53/Chat zone - poslechni si nahrávku 39, doplň a textíky si přelož
Zkontroluj si prosím cvičení z PS:
Učivo čtvrtek 2. 4. - pátek 3. 4.:
- Umíš už slovní zásobu 6. lekce? Test vyplň a odešli nejpozději 3. 4.
- poslechni si nahrávku 26, snaž se porozumět; poté sám/sama čti - uč. str. 73/Poppy´s world; k textu do 3. 4. vyplň a odešli odpovědní formulář School rules (Školní pravidla)